Rahsia Allah


Salam pagi jumaat semua...
Semoga pagi jumaat ini membawa seribu barakah kepada kita..amin..

So paginie nak kongsi 2 cerita benar..Dalam 3 hari lepas ada berjumpa sahabat lama yang dahpun bergelar hajjah..Alhamdulillah gembu=ira lihat dia selesai menunaikan haji tahun ini..So kami berbual dan bercetia mcm2 dan dia terkejut mendengar berita pemergian Abahku yang tercinta..Alhamdulillah juga katanya abah pergi dengan tenang drp penceritaan aku..Insyaallah dia ditempatkan di kalangan kekasih2 Allah..amin

Kami teruskan berbicara..Dia menceritakan 2 cerita yang membuat saya tersentak..mari kita sama2 hayati cerita ini...

CERITA PERTAMA
Ini bukan cerita kosong.ianya kisah benar..Sahabat aku tuh cerita Pak long dia sakit sebulan yang lepas..Sakit kronik "kegagalan buah pinggan"kala dia cerita aku teringat kat arwah abah..Dia pergi juga disebabkan kegagalan buah pinggang..usia pak long dalam lingkungan lewat 60an(kalau arwah abah dia pergi umur 59)sebulan yang lepas dia dah nazak sangat..menurul mak long(isteri) dah dalam 40 hari dia menjagga pak long di hospital sehinggalah bulan 11/2012 pak long dah nazak...Hati isteri mana yang tak sakit bila tgk suami tersiksa melawan penyakit..pak long bergantung penuh pada bantuan pernafasan dan mesin..mak longpun telefon semua sanak keluarga kata"abah korang dah nazak,tolong semua pakat2 balik"bila anak2 balik masing2 sedih..tak tahan sebak..mak long apatah lagi..diapun minta kat sorang anak yang sulung jaga..dia nak balik buat PERSIAPAN..Dengan kelam kabut dia panggil semua sanak saudara dan jiran.."kenapa mak long??"pak long ko dah tenat dah..Doktor pun kata dah takda harapan..."pastuh dia pasang tabar jenazah..dia letak tilam tempat jenazah ke arah kiblat..kumpul surah2 yassin letak dalam bakul dan semua dia kumpulkan untuk jenazah..selang 1 jam kemudian dia pun ke tandas nak ambil wuduk katanya senang nak solat jenazah n sedekah yassin untuk pak long..(semua yang hadir membisu kepelikkan)pastuh lama dia di bilik.Bila lama sangat pak ngah jenguk dia terbaring atas katil..dan bila lihat "MAK LONG SUDAH TIADA"..kematian mak long buat semua terkedu..memang tak menyangka dia yang PERGI dahulu..segala persiapan jenazah itu buat dia rupanya=(setelah disahkan doktor mak long mengidap athma..

CERITA KEDUA
Ini semasa sahabat tuh di tanah suci..Ada pihak tabung haji ceritakan baru2 nie ada yang meninggal..Diapun mulakan cerita..Ada seorang yang dalam lingkungan 60++ juga bersama pembawa dia yang masih muda dan masih belum bernikah..anak lelaki menemani bapa ke tanah suci..Ada bapa yang dikenali ngan Mazlan nie diapun kata kat salah seorang kakitangan di tabung haji..."sayani lama dah berhajat nak g makkah..saya betul2 nak mati di sini..Saya dah tanah azam tahun 2012 memang nak mati di makkah"katanya...memang betul kata Pakcik2 dia pun saja mendedahkan diri pada bahaya spt berdiri di tengah2 panas matahari dan semua ibadat di sana dia lakukan dengan lebih2..mcm menyiksa diri desibabkan punya niat nak meninggal di tanah suci..Pembawa pakciknie initu anak lelakinya yang masih belum berkahwin risau sungguh dengan keadaan bapa dia lalu berdoa di masjidil haram tolong permudahkan urusan haji disana n lindungi ayah dia..dia sangat bimbang dengan keadaan ayahnya yang nampak sakit melakukan bermacam2 usaha sbb nak meninggal di sana..Selang beberapa jam,dikhabarkan bahawa si pembawa pakcik mazlan telah kembali ke rahmatullah di tanah suci.Difahamkan anak dia kena serangan jantung..anak bujangnya yang meninggal bukan dia..


Sungguh.. rahsia Allah kita tidak tahu..Siapalah kita hendak mengatur takdit sedangkan hanya Allah yang maha mengatahui apa rahsia di sebalik kematian dan kehidupan..tak semestinya kita tak diuji dengan kesakitan pada mata kasar kita tidak boleh DIAMBIL..tidak semestinya kita sudah berumur kita harus pergi dahulu dari yang muda...Hidup mati itu hanya Allah maha mengatahui...Persoalannya bersiap sediakah kita menghadapi sakaratul maut?sedar atau tdak kita semakin hampir dengan nya..Astagfirullah al azim....

Sama2lah kita berdoa(ingatan untuk diri sendiri juga)bahawasanya mati itu pasti...dan siapkanlah diri dengan amalan2 bekalan di akhirat nanti..Insyaallah semoga Allah terus memberkati kita dan Al fatihah pada yang sudah tiada termasuk arwah abah..amin..

20 sumpah ako sayang korang:

Syamimi Saad berkata...

yela kak..kalau orng tu nak sangat mati cepat, dia la yang selalu berumur pnjang.. semua ni kuasa Allah.. kita tak leh tntu kan sendiri..

♥cikmOt♥ berkata...

rahsia Allah kan...

esok 12 Januari 2013 genap 8 tahun pemergian ayah saya...hurmm...al-fatihah

Miss N™ berkata...

alfatihah buat yg telah tiada..

batulakn semua urusan ALLAH..kita manusia ni hanya mampu merancang je...

Mimie berkata...

timbul keinsafan dlm diri..Rahsia Allah tiada siapa yg tahu...

Unknown berkata...

Al-fatihah... apapun yg yg berlaku ada hikmahnya yg Allah sendri dah tetapkan buat kita.. itu juga rahsia Allah..sampai masa kita sendiri kan sedar hikmah tu. inshaALLAH..

lelamaisara berkata...

betul la..rahsia Allah tiada siapa yang tahu...

Si Matatajam berkata...

Hanya Allah yg Maha Mengetahui...Al Fatihah untuk mereka yg telah kembali ke Rahmatullah

Nurul Says berkata...

selamat berhujung minggu dear..

jaakechik berkata...

cerita yg banyak beri iktibar pada semua.... terkedu sebentar. mmg betul, kdg2 org yg sihat itu pergi dahulu sebelum org yg sakit... penah gak berlaku kat sedara belah en.suami jaa...

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

semuanya rahsia Allah kan kak nurul....

Al-Fatihah untuk semua yang telah pergi

kinara kinatara berkata...

kita maknusia hanya mampu merangcang tetapi ALLAH yng menentukan../:)

dya nasir berkata...

Hanya Allah yg Maha Mengetahui.

Kekzamanis berkata...

Sungguh rahsia Allah itu kita pernah tahu.. Segalanya sudah tertulis.. Kita sebagai khalifah di muka bumi ini sama2lah sentiasa memperbaiki diri ke arah kebaikan.. In Shaa Allah.. DONE!

Mrs Velentine berkata...

Al-Fatihah..ya Semuanya RAhsia Allah

nanieydotcom berkata...

Al-Fatihah.. semua itu rahsia Allah..

teringat plak kat arwah nenek masa da nk pergi die ckp 'aku da nk pergi da.. ada orang nk amik aku' ..

Izan Ishak berkata...

takde siapa pun yg boleh menyangkal rahsia Allah...

Al-Fatihah buat semua yg telah tiada...

Deq's Qienz berkata...

Allah maha mgetahui..takziah kak

IntaNBerliaN berkata...

Al fatihah untuk arwah termasuk arwah abah nurul.. meremang bulu roma sya baca kisah ni.. a'aa betul tu.. kita tahu rahsia Allah..

dieyna berkata...

alfatihah... ajal maut di tangan Allah... siapalah kita???

Chic Na berkata...

sungguh hebat perancangan Allah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Mummy Hezrina | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in