Rindunya pada arwah...abah..

Dikala aku menaip entri ini..
kesedihan meneliputi seluruh jiwa dan raga..
hari ini seminggu abah meninggalkan kami sekeluarga..
ingat lagi abah menghembuskan nafasnya yang akhir di
Hospital Besar Melaka hari Rabu
14 muharam 1434 hijrah..

aku dapat panggilan jam 5 petang drp angah
"along doctor beritahu abah dah coma..dia suruh kita siap sedia..tapi mcm mana pun dia cuba buat CPR"..kami masih berharap..aku kelam kabut mengemas pakaian kami sekeluarga..
tiada apa di minda melainkan terbayang wajah insan paling aku sayang n hormati selalu..

kami bertolak setelah solat isya'..tapi ralat sebab dlam perjalanan di highway aku terima panggilan dr erin adik num 3 kata abah telah tiada..Allah telah ambil abah...luruh jantung saat itu..Ya Allah betapa cepatnya kau ambil abahku..sejuk seluruh tubuh..

aku tak terus ke hospital sbb dimaklumkan jenazah dibawa terus ke rumah...aku sampai rumah menanti dengan penuh kepedihan van jenazah..bila sampai jam 11 malam aku rasa tak kuat...rasa nak tumbah..tak pernah dalam hidup rasa sedih sebergini...hanya abah sorang lelaki dalam keluarga..semua urusan walaupun memasak dan menjahit abah tahu lakukan..

abah seorang yang suka mengusik..buat orang sekeliling senang dengan dia..tapak dialisis yang terakhir didada dia telah dijangkiti kuman.hari jumaat sebelumnya abah demam panas..isnin dia warded..mama jaga di ward 2 malam..rabu mama balik rumah sekejab dan abah pesan nak makan bubur mama masak..jam 6 petang mama g semula hospital..kebetulan jam 5 orang hospital telefon kata abah dah coma dan ada darah beku didalam kepala..darah beku yang banyak dan split..

jam 10.25 malam hari Rabu, abah kembali di sisi Allah..
semua wayar2 di badan dibuka..masa di hospital aku tiada masih dalam perjalanan..

Masa jenazah abah sampai...aku memangis semahu mahunya.Bergetar lutut n rasa tak mampu untuk berdiri tatkala Jenazah di usung keluar dr wan Jenazah=(.ku lihat wajah yang putih bersih seolah-olah tersenyum pada kami..tenangjer wajah abah..sangat bersih..ada sedikit darah tempat tebuk di dada keluar..lemah longlai tubuh..mujur anak2 dah tido kecuali merah..aku biarkan dia di rumah jiran..malamtuh aku sedekahkan yassin kepada arwah..bacaan yassin yang selalu abah baca bila selesai solat..Ku peluk Jenazah abah seeratnya macam selalu ketika kami berjumpa..

Aku bertekad untuk pengkebumian n urusan jenazah abah esok hari aku terlibat..bermula dari mandikan jenazah aku sebagai kakak sulung aku harus kuat..hanya aku perempuan bersama2 menantu 3 orang dan beberapa orang2 surau membantu ku memandikan abah..bermula daripada kaki sehingga segenap tubuhnya..ku sirami abah dengan sebaiknya...kakinya ku siram dan ku gosok...kaki yang pergi mencari rezeki untuk kami anak-anak nya..ku siram tangan,tangan yang memberi makan pada kami sehingga kami bernikah..ku siram mukanya yang suci..dahinya yang memerah keringan untuk kami sekeluarga..abah tak pernah merungut walau sedikit membesarkan kami adik beradik..hanya dia seorang lelaki dalam keluarga..betapa terasa kehilangannya..celah2 tangannya ku basuh,ku gosok dengan penuh lembut sepertimana usapan di kepala ku yang biasa abah lakukan bila aku sedih..walaupun abah dah pergi tapi tangannya tidak sekeras ku sangka..walaupun dia dah tiada tapi jari jemarinya senang dibersihkan.Inilah tangan yang suka memasak bila anak2nya pulang ke rumah..Tidak pernah lupa memasak lauk pauk kegemaran kami..Aku asam pedas ikan sembilang.jaja ikan belanak,erin ikan gelama n ain ikan pari..ku teruskan memandikanmu.ku amik putik kapas bersihkan celah2 kuku,gigi dan telinga.setelah sampai air di muka ku tenung wajah abah...inilah insan yang menjagaku..inilah insan yang membesarkan ku sehingga aku berkahwin..besar sungguh pengorbananmu abah..terima kasih..terima kasih abah...
Terima kasih Allah atas pinjaman sementara ini..Terima kasih atas pinjaman yang begitu berharga buat aku.Seorang yang bergelar A.Y.A.H...

Alhamdulillah mandi jenazah diakhiri dengan siraman kapur barus..wangian kapur barus membuat aku lagi sedih.,.tak tertahan hiba nak ku tangung..selepas mandi abah kelihatan sangat bersih..luka didada berhenti selepas selesai mandi..alhamdulillah Ya Allah abah kelihatan sangat2 tenang..kami angkat abah dengan berhati-hati untuk dikafankan..

bila kafan abah masih lagi kelihatan tenang..wangi wangian (minyak atar dipakaikan)..alhamdulillah..abah nampak keciljer bila dikafankan..

ramai sangat orang yang datang ziarah abah..penuh rumah..selesai semuanya kami solat jenazah..kami berdoa dan bersembahyang untuk penghormatan terakhir..rasa sebak yang tak terhingga..perit sungguh kehilangan abah..Sungguh tak pernah daku merasa kehilangan orang tersayang..

setelah itu kami melihat abah pergi..setelah cium abah beberapa kali walalupun tak puas tapi ku relakan dikau pergi.Sejuk betul muka abah macam air batu..wangi wajahnya macam selalu=).Allahuakbar dugaan apa kau beri..sakit sungguh rasa dada..abah dibawa pergi..lemah longlai lutut menahan sebak..terasa nak rebah..ku lihat mama hampir terduduk..ku harus kuat demi mama..kami adik beradik harus kuat..

kami iringi abah hingga ke kubur..abah di semadikan di melaka..tanah perkuburan dekat dengan rumah kami..selesai semua talkin di bacakan..masa tanah di letakkan di pusara abah mmg ku rasa sedih sangat nak merelakan abah pergi takkan kembali..
Saat ini adalah yang terakhir kalinya..Aku takkan dapat melihat wajah abah lagi..hanya kenangan abah yang masih kekal..

Abah semoga abah tenang di sana setenang apa yang kami semua nampak semasa kau terbaring kaku..biarlah kau pergi daripada menanggung kesakitan melawan penyakit..
abah menghidap penyakit buah pinggang bermula drp tumbuhnya batu karang dalam buah pinggangnya..sehinggalah bulan 12.2011 dia terpaksa buat dialisis kerana 2,2 buah pinggang tidak berfungsi..

start selepas raya haji lepas dapat satu2 nya cucu lelaki impian abah..abah keluar masuk hospital krn darah asyik blocking bila buat dialisis..sampailah nyawanya yang terakhir..2 minggu sebelum abah pergi..dia nampak sihat dan ceria..tapi aku dah rasa bila dia memelukku dengan erat2 ketika jumpa kali yang terakhir...

abah...
sungguh rindu dengan jenaka mu..
saat ini hanya doa dapat ku panjatkan supaya kau aman bersemadi disana..
Alhamdulillah kenduru tahlil 3 hari dah selamat kami buat.,.mama memang longlai nak pegang senduk utk masak.aku gagahkan diri aku buat tahlil abah..alhamdulillah ramainya yang sudi datang mendoakan..

pada rakan2 blog maaf sekiranya tak membalas msg..kerana hingga saat ini emosi sedih masih menyelubungi..insyaallah akan beransur pulih nanti..terima kasih kepada yang sudi bertanyakan kabar..yang sudi sedekahkan Al-fatihah untuk arwah

banyak sebenarnya signal sebelum arwah pergi..akan aku ceritakan bila dah sedia nanti..sekarang hanya mama yang ku ada..kan ku jaga mama sepenuh hati aku..seperti yang abah pesan..

Al-Fatihah untuk abah
yang ku sayang sampai bila-bila..
moga Allah memberikanmu syurga..
Moga abah dapat keluarga yang lebih bagus disana,rumah yang lebih luas dari dunia..



abah yang romantik orangnya..
orang yang kelakar juga=)
dia pergi masa umurnya 59 tahun..

Aku ada gambar abah semuanya..
dari start jenazah sampai sehinggalah dia dimakamkan..
hanya itu lah memori terakhir bersamanya..
sungguh tenang wajahnya..bersih dan suci..alhamdulillah..

53 sumpah ako sayang korang:

Chic Na berkata...

salam takziah utk nurul sekeluarga. moga terus tabah & tenang menghadapi semuanya. cikna baca pun dah tak tahan sedih, apalagi nurul yg mengalaminya. banyak2kan berdoa supaya arwah tenang disana. nurul sabar ye. kuatkan semangat. mama nurul perlukan semangat dari nurul. harap semua baik2 je. Al-Fatihah utk arwah.

IntaNBerliaN berkata...

saya tak tahu nak komen apa.. sedih sangat baca entry ni...menangis sy baca... apa2 pun sy doakn moga arwah ditempatkn bersama mereka2 yg beriman..

Deqla manjew berkata...

nurul...deqla tumpang sedih...paham camne rasa sedih..kita senaseb..dah x punya ayah..x bls msj tu kami phm..gsf ramai yg buat entri utk nurul...smuanya turut bersedih...huhu...redha yer nurul..Allah lebih sygkan dia.. Al-fatihah...

are_lin@yu berkata...

al fatihah..mengalir ayu baca cita nurul.huhu..tak dapat by\gkan klu abah ayu tiada 1 hari nanti..moga kuat ya dear..byk2 doakan utk arwah..moga arwah ditempatkan ditempat org yg beriman dan beramal soleh..amin ya robb...

Cik Nur berkata...

YaALLAH..Sebaknya baca...!
Tak tertahan air mata bila baca ni...

moga nurul tabah ya...
jgn pernah berhenti sedekahkan alfatihah buat arwah..

::NureeN:: berkata...

Al-Fatihah buat abah hezrina.. nureen dpt tau bila call eb semlm..
eb bg tau.. takziah buat hezrina sekeluarga.. moga tabah & kuat semanangt..
doakan buat arwah loga aman disana & ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.. AMIN..

nanieybarnieylurviey berkata...

Al-Fatihah.. mengalir air mata baca entry akak..

nanieybarnieylurviey berkata...

Al-Fatihah.. mengalir air mata baca entry akak..

Nyue berkata...

sebak nyue menbaca setiap ayat akk... sgt terasa kehilangan org yg kita sayang...

nyue harap akk tabah dan kuat...dan semoga arwah aman disana...al-fatihah

aanie berkata...

innalillah....

menitik air mata baca entri ni...teringat abah kat kampung....

semoga arwah tenang di sana...

semoga nurul dan family tabah menghadapi ujian ini....

mama aryan berkata...

sedih akak membacanya..moga arwah ayah nurul ditempatkan dikalangan org2 yg beriman dan beramal soleh..
akak faham kesedihan tu sbb akak juga pernah merasainya..bukan satu tpi dua kehilangan dlm masa satu bulan...
bersabar ye nurul

Si Matatajam berkata...

Sebak sangat bila M baca entry ni..semoga Nurul tabah dan Redha ya dear...Semoga roh arwah tenang di sana.. Al Fatihah...

Mama Vogue berkata...

Alfatihah buat arwah abah Nurul..

Afne berkata...

salam takziah sahabat. sama2 kita doakan moga roh arwah ditempatkan di kalangan org2 yg soleh & beriman.

Dayana Bahar berkata...

takziah hezrina.. Semoga abah hezrina tenang di sana... Pasti kiriman yasin kamu semua menyinarinya di sana....

Mrs Velentine berkata...

al-fatihah buat arwah abah kak nurul....MV harap akak tabah

Liza berkata...

Takziah, Hezrina.. Hezrina, leave me ur email at lixayati@gmail.com so dat Liza masukkan dlm list invited reader. Keep in touch ya

intanfirdaus247 berkata...

Salam kunjung dan salam ukhuwah ye..Takziah dan Al Fatihah..

LiLy @ MaMaQiStInA berkata...

Sebak lily baca...
Al-Fatiah..moga ditempatkan di kalangan orang² yg beriman...

jaakechik berkata...

perasan ja turut sedih bila baca setiap kata-kata akak, moga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.. tabah yer kak... kena kuat sebgai anak sulung. kena lebih kuat dari org lain. al-fatihah utk beliau.

Marya Yusof berkata...

As salam wbt Wan,

La tahzan...

Akak pun terasa kesedihan yg wan & keluarga tanggung... Doa byk2 buat arwah abah ye... Hidup perlu diteruskan dik...take care...

ShimaSalleh berkata...

speechless... hanya air mata yg keluar saat aku baca entry ni... Terasa kasih syg dia walau hnya utk 3thn sepjg kita belajar sama2 dulu...

Harap kau tabah dan kuat demi mama.. Dan aku tak tahu aku sendiri sekuat mana..

ShimaSalleh berkata...

speechless... hanya air mata yg keluar bila baca entry ni..

Harap kau tabah dan kuat demi mama.. Aku sendiri tak tahu sama ada aku kuat atau tidak..

Terimbau kenangan waktu kita belajar sama2 walau hanya 3thn.. mmg terasa kasih sygnya..

ShimaSalleh berkata...

speechless... hanya air mata yg keluar bila baca entry ni..

Harap kau tabah dan kuat demi mama.. Aku sendiri tak tahu sama ada aku kuat atau tidak..

Terimbau kenangan waktu kita belajar sama2 walau hanya 3thn.. mmg terasa kasih sygnya..

ShimaSalleh berkata...

speechless... hanya air mata yg keluar bila baca entry ni..

Harap kau tabah dan kuat demi mama.. Aku sendiri tak tahu sama ada aku kuat atau tidak..

Terimbau kenangan waktu kita belajar sama2 walau hanya 3thn.. mmg terasa kasih sygnya..

QasehnyaRania berkata...

morning akak:D
al-fatihah buat arwah abah.
alhamdulillah akak sempat mandikan jenazah abah dan buat segalanya utk arwah..
sehingga saat ini saya masih merindui arwah adik yg pergi 21mac2012 yg lalu..sbb hanya 10minit saja saya sempat tatap wajah arwah sebelum disembahnyangkan.saya bertolak dari johor ke kedah.tp alhamdulillah perjalanan saya mudah..

saya terkilan sbgai kakak sulung tak dapat duduk sebelah jenazah utk bacakan yassin.terlalu cepat masa berlalu.arwah tak sempat nak tgk anak sedaranya sendiri.

Al-fatihah buat semua kaum muslimin dan muslimat yg telah kembali ke rahmatullah..

salam takziah dari buat akak sekeluarga

Deq's Qienz berkata...

sedihnya kak..sabaq ya..sesungguhnya allah lbh sayangkan arwah..smg arwah dtempatkan di kalangan org yang beriman.

lelamaisara berkata...

ALFATIHAH UNTUK ARWAH ABAH nURUL...
Tak tau pulak abah nurul rupanye pesakit kegagalan buah pinggang...tak lame la arwah dialisis ye...kalu tapak kat dada tu memang senang kena kuman ...elok yang kat tangan tu...
apepon harap nurul dapat kekuatan untuk hadapi semua ni ye....mati itu pasti..Kite redhakan die...Moga arwah abah nurul aman disana....Amin

kinara kinatara berkata...

menangis kak kina bace nyh..teringat kat arwah atuk..

arwah yang paling kina sayang..betul kata akak..

lebih baik merela kan kepermegian dari terus tersiksa sakit..atuk kina sakit barah hati..

dah dia meninggal lepas sebulan mak kina dapat anak lelaki..


sedih sangat tapi siapalah kita nak halang kuasa tuhan kan..:)

alfatihah untuk arwah ayah akak.. dan arwah atok kina jugak..


moga mereka tenang di sana..

kinara kinatara berkata...

moga akak terus tabah dalam menjalani kehidupan...

Cik Aini berkata...

takziah tuk nurul sekeluarga.
ms bembaca ni pun air mata ai bergenang..rs x sanggup nk baca smp abis sbb ai penah rs apa yg Nurul rs..dan disaat ai menulis comment,air mata dh mengalir tanpa henti..kalo Nurul kehilangan abah yg Nrul hormat & syg..ai pula kehilangan satu2nya mak yg sgt ai syg sepenuh hati..hnya org yg pernah merasa kehilangan sj tahu apa makna kehilangan yg sebenarnya..
sama mcm Nurul,smp ke hari ini,rindu selalu bertandang dtg..hanya bacaan yasin yg dpt ai sedekahkan

Ayuni berkata...

takziah....

C'Jai berkata...

Salam Nurul..akak lama tak datang sini..ada cerita duka juga..Takziah untuk nurul sekeluarga.... semoga kita sentiasa kuat dan tabah hadapi ujian sekecil ini.. :(

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

salam takziah nurul...sedih wani baca entry ni...harap nurul n family tabah yer...wani pernah lalui appa yg nurul lalui skang ni dn faham perasaan nurul..banyakkan sedekah Al-Fatihah n ayat-ayat Al-Quran utk arwah

ros_reeza berkata...

Al Fatihah.. salam Takziah dari Ros juga.. Moga akak tabah melalui hari mendatang ..

dya bunga berkata...

takziah ye kak..sedih dya baca entry ni

kayyana berkata...

aku ralat sgt tak sempat jumpa wang alim.. sedih sebab die pakcik yg aku sayang sgt... die pakcik yg selalu memeluk aku setiap kali aku salam cium tgnnye.. sedih tak terkata... pilu tak terhingga.. aku rindukan arwah.. InsyaAllah.. bila aku selesai pantang nnt aku ziarah kubur arwah ye.. al-fatihah...

ieda berkata...

aduhh sedihnyaa akak baca
u have to be strong dear .. sebgai anak sulung for sure x nak adik2 tahu yg adik lemah dan x bersemangat setelah kehilangan arwah abah

banyakkan berdoa buat arwah dik .. semoga arwah tenang disana .. aminnn

LYAfrina berkata...

salam takziah nurul... lya y membaca coretan ni trurut merasaisebak & kesedihan itu.. lya doakan moga arwah tenang disisi Nya.. sesungguhnya Allah amat menyayanginya...

kak nora berkata...

salam takziah, sesungguhnye ALLAH lebih menyayangi nye...Al Fatihah..

Solehah Shamsuddin berkata...

Salam takziah untuk akak sekeluarga. Semoga akak tabah menghadapi ujian ini.Akak,jangan sedih2 ye.Yang hidup,akan pasti ada penghujungnya.Yang masih ada,teruskan kehidupan di dunia ini.

Masz Sidek berkata...

al fatihah dan takziah utk nurul sekeluarga... semoga abah nurul di tempatkan bersama org2 yg beriman...

Cho Zila berkata...

takziah dari akak juga.. bila baca entryni air mata akak lajujer mengalir.. entahler bila bab menyentuh mak dan bapakni sangat sensitif.. sementelah akak punya lagi keduanya terasa kurangnya masa akak ngan diaorang.. moga akak dapat perbaiki lagi...

ros_reeza berkata...

datang sini lagi, jenguk tuan blog :)

Mimie berkata...

Salam....
Takziah utk akak sekeluarga. Semoga akak terus tabah menghadapinya. Al-fatihah utk arwah abah akak..Semoga arwah di tptkan bersama golongan org2 beriman..Amin

Khairun Solehah berkata...

entry ni buat solehah menanggis .. Teringat arwah ayah yang dah meninggal.. Masa tu umur solehah baru 13 tahun, dan solehah anak sulung.. Masih lagi kecik waktu tu kan.. Jadi,akak dikira bertuah jugak sbb akak dapat kasih sayang dari seorang ayah lebih lama dari solehah.. Kuat tau akak =') ..apa2 pun takziah.. Al-fatihah..

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ berkata...

semoga arwah abah akak ditempat di kalanagan org yang beriman

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

nurul apa khabar....
rindu nurul..lama menyepi..hope nurul sabar bebanyak yer

Cinta Misteri berkata...

salam takziah untuk Nurul & keluarga. Byk2kan berdoa untuk arwah Abah. Sedekahkan Alfatehah sebanyak yg mungkin :)

Arina Shamsul berkata...

takziah buat nurul dan keluarga.

Dari mula sampai akhir mama baca entri ni dear,mama dah berjuraian air mata dah.tak tahu nak kata apa..

terbayang dan faham kesedihan yang kamu rasa dear.sakit mmg sangat sakit dan pedih untuk mengharunginya.

namun siapalah kita untuk menghalang kuasa dan percaturan ALLAH.

Bersabar la dear,kuatkan semangat kamu untuk mengharungi kehidupan ini.

jaga kesihatan ye.ingat suami dan anak2 sangat memerlukan perhatian dan kasih sayang nurul.jangan terlalu melayan perasaan rindu tu.

nanti jatuh sakit pulak.nauzubilahiminzalik

take care dear :)

-hug-

shuhadaothman berkata...

jatuh air mata. Moga akak terus kuat. Doa anak-anak bekalan utk arwah. jaga kesihatan akak ye.

fieda berkata...

tetiba kak fieda rasa sebak plk bila baca..moga2 rohnya tenang di sana..

9n0L4 berkata...

moge nurul tabah dan sentiasa tabah. jage diri ye.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Mummy Hezrina | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in