eczema dan penjagaannya

Salam satu malaysia=)
nie ada sedikit tips yang mummy nak kongsi2 mengenai eczema.
sebenarnya banyak faktor yang bleh memburukkan lagi keadaan eczema..adalah mummy baca2 di blog2 n google2 mengenai penyakit yang agak popular mummy rasa zaman skangnie..

So bila sofia kena eczema mummypun belajar cara2 mengurangkannya..sbb eczema bukan bleh pulih sepenuhnya n mummy hanya berusaha supaya eczema sofia tidak terus memburuk..

faktor2 yang buat sofia lebih tak selesa..

1.faktor persekitaran
*habuk habuk jahat-macam mummy dok tingkat atas mmg banyak habuk n debu2 dr luar.so memang kalau bleh tak buka sangat pintu dekat luar.kalau tinggal umah lama mummy memang mop lantai n tutup sliding door supaya umah kekal bersih.

*dalam seminggu 3 x mop umah.tuhpun waktu2 malam bila merah n sofia dah tido.

*cadar2 sofia n toto sampul bantal mummy pastikan bersih n tukar selalu.mcm kat nursery mummy akan beli 3 toto kecil n beberapa sarung bantal.n pastikan tukar sentiasa selang 2 ari.

*baju2 sofia mummy basuh dengan pencuci yang bebas kimia.skang guna basic H de shaklee n guna soda bikarbonate sahaja.n baju2 dia mummy asing2 n tak basuh sekali ngan baju2 merah n baju2 papa n mummy..

*mummy pastikan beli 3 helai towel untuk sofia tukar2 pakai semasa mandi.so memang tiap ari tukar towel.so pastikan basuhjerlah tiap hari..

*mainan dia pun akan mummy basuhlah supaya tak berhabuk.mmg mummypun rasa rimas sbb mmg kat putrajaya banyak habuk.tinggal plak tinggi..

*suhu bilik sekata tak terlalu panas sampai dia berpeluh n tak terlalu sejuk sampai dia selesma..sbb eczemanie datang pakej selesma n gatai2..

2.faktor pemakanan
yang niepun mmg betul2 mummy titik beratkan.memang mummy pastikan tak ambil
*makanan laut nak2 yang ada cengkerang mcm siput,ketam,kerang
*telur
*beberapa jenis ikan mcm keli,ikan tongkol,pari
*ayam

mummy banyak amik makanan yang banyak vitamin C n yang elok tok kulit mcm buah delima,pisang,ikan haruan..yang mana elok tok kulit mummy amek.
makanan yang berkimia mmg elak mcm asam asam,makan segera..

3.faktor tubuh badan
*kalau bleh mummy akan dapatkan krim2 yang sesuai ngan tubuh sofia..krim yang berbau wangi mmg diElakkan.sabunpun dielakkan..hanya guna jenama cethapill n yang disarankan sesuai pleh dr pakar kulit sofia.n mummy amik krim yang hanya nama klinik tuh.(mummy sendiri tak tahu ape namanya).jangan biarkan kulit kering sbb bila keringtuh lagi gatal..

*kalau syampoo sofia mmg takder sbb kulit eczema alah terhadap buih sabun..so hanya pakai clenser cethapill n kadang mandi tak bersabun.(takperpun sbb bau baby dah wangi)

*suhu air juga memainkan peranan.tak terlalu panas n sejuk..sbb kalau sejuk sangat sofia mudah selesma n kalau panas sangat akan timbullah bijik ruam gatal yang jahat!

*kuku tangan sentiasa pendek.dulu mummy takot nak potong tapi dah selang 3 ari mmg kena ketip kuku mmg dah expert.hikhik

*mummy juga tak biarkan sofia tension..kalau bleh takmo dia sik nanges2 sbb bila tensen dia mengamuk n tubuh jadi naik2 merah n gatal..huhu..so mummy bagi dia selesa mungkin..n untuk nursery memang mummy juga dah pesan aper yang patutlah.

So kalau ada yang sesiapa ada mslah yang sama n nak tambah2 lagi mummy suka=)bleh sesama kongsi kay..
katanya eczema akan hilang bila semakin besar tapi tak taulahkan besartuh bape tahun..so amalkanjerlah faktor2 bagi membantu tuk mengawal eczema..

antara pelipat2 yang kena eczema..sakit tengok.nie belumlagi kuar air bisa yang ada bau tak besh!kesian sofia=(

61 sumpah ako sayang korang:

CheNamNam@CNN berkata...

Ya Allah teruk jugak ezema sofia nehhh...btw kagum dgn ko sebab rajin mop lantai tuh,seminggu 3 kali ko..kalo hakak seminggu sekali jo..huhuuu..

ank2 hakak dua2 pon ezema gak..tapi abg semakin ok dah dan adeq pon mcm dah ok sikit..kulit pon dah tak kasar..makin menghalus dah.hakak guna calogen..sangat-sangat membantu tau..sekurangnya takder lah adeq tergaru-garu,kesian tgk diyer b4 nehh..:(

amiey lee berkata...

byk gak ye pantang larang nye..

wan nurul hezrina berkata...

cnn-ko ingat aku rajin ker kak.tapi umah aku mmg banyak abuk.duk tkt 11 lagilah..merahlak kalau makan jatuh2 kat lantai..so nak tak nak aku terpaksa mop.huhu..eh eh tapi aku ikhlas..

sofia dah pulih ekceli.sbb ada satu krim doktr pakar yang dia sangat2 serasi..nnt aku wat entri nxt week=)

wan nurul hezrina berkata...

amy-aah buat masa nie tulah pantangnya yang still nurul amalkan.tapi sofia dah makin elok sejak ke klinik pakar kulit arituh

Pok Amai-Amai berkata...

Ala...cian die. Tp Alhamdulillah klu Sofia tmbh elok kulitnya. Hrpnye makin pulih dan elok. Cian die...

izan mama mia berkata...

Assalamualaikum..mak aii..sesungguhnya..kena sangat rajin...byk btol larangannya...mg nurul sabar n mg sofia cepat sembuh dari ruam gatal yang jahat tuu..
tq..kongsi info.

LYAfrina berkata...

pkongsian y bagus ni... teruk gak ekzema sofea yer.. xpela.. insyalla..lama2 sembuh la tu.. y pting kena jaga betul2 kan

Bui Junaidi berkata...

ANAK2 BUI PUN ADA ALAHAN KULIT NI TP TAKLAH SAMPAI TAHAP EXZEMA..TIAP2 BULAN KENA BELI KRIM DEKAT FARMASI..BILA MERAH2 KELUAR CEPAT2 SAPU KRIM TU..

teratai berkata...

masa anak2 kecik dulu memang susah juga jaga mereka,sbb ada exzema tp bila dah besar,alhamdulillah semua dah ok, kecuali ira...masih ada exzema terutama di bahagian tapak kaki!

Mak Su berkata...

yg peliknya, maksu dah tua kena ekzema... tapi bermusim... pelik sungguh.

Wan - buku utk umur 2 tahun setengah rasanya tak de,tapi lagu2 nasyid islamik bnayk majikan maksu terbitkan.. boleh beli juga. sekarang kan kita kena bnyk bahan bacaan, lagu islamik - takutlah dgn zaman sekarang ni. byak dugaan. cari ana muslim ya :)

Kella berkata...

sabar ya..
banyak juga yang perlu di buat ya..

terima kasih atas perkongsian ilmu ni.. boleh di kongsi bersama mereka yang alami nasib yang sama..

ajumohit berkata...

anak kawan opis ni mmg teruk eczemanya nurul, kalau dia bercerita keadaan anak2nya kami yang mendengar ni rasa simpati sgt

wan nurul hezrina berkata...

fara-aah makin elok.lamadah dia tak garu2 muka n tangan sejak ke klinik arituh..amin amin..moga yang baik sentiasa ada=)

wan nurul hezrina berkata...

izan mama mia-aahlah izan mmg ruam jahat.hehe..moga makin besar benda tuh ilanglah..masa babynie kesian tgk dah mcm viper tangan dok garu2

wan nurul hezrina berkata...

lya-aah gambar2 ok.dulu kepala bernanah..telinga benanah..mmg nurul tak amekpun gmbr sbb sendiripun takut..la nie alhamdulillah ngan bantuan doktor n amalkan aper yang perlu n terbaik..tgk ada perubahan

wan nurul hezrina berkata...

bui-salam kenal bui=)dulupun beli kat farmasi.takleh kulit lembab..tapikan merah2 tak ilanglah.cuma bila ke doktor baru ilang pas dah guna krim yang doktr bagi.nama krim mmg tak tahu.

wan nurul hezrina berkata...

teratai-ooo ekzema kat tapak kaki?huhu tak leh pijak benda2 yang jadi alahanlah yer??

wan nurul hezrina berkata...

mak su-mcm mana tuh yang dikatakan bermusim?kadang gatal jer n pastuh baik..pas gatai balik?mcm tuh ek?

wan nurul hezrina berkata...

kella-aah nie sharing2..mana tau ada yang anak2 eczema n sendiri eczema blehlah tambah2 tips n kongsi2 sesama

wan nurul hezrina berkata...

aju-teruk mcm mana aju?sampai nanah2??kesiankan..kita sebagai ibunie mmg btul2 tak senang duduk tgk.adajer tanya2 kat org mana taw leh membantu

Salina@IbuAqil berkata...

Alahai kesian..
Tgk gambar dpt rasa..
Gatal sungguh tu..
Happy weekend dear.. ;)

wan nurul hezrina berkata...

salina-tulah mmg masanie dia sik garu2 jer satu badan yang mana dia leh sampai=(

tapi alhamdulillah semakin sembuh

aanie berkata...

a'ah, dia akan hilang bila besar...
alhamdulillah adam bila masuk setahun dah kurang dah....dan boleh dikatakan langsung dah xde ekzema tu....

cuma kulit dia tetap sensitif lagi..macam kalo kena nyamuk parut dia jadi hitam...dia lak suka sangat menggaru sampai luka2...adeih..

NzA berkata...

kesian sofia ttp sbgai ibu kita inginkn yg trbaik utk anak2..moga pnyakitnya bransur sembuh......

wan nurul hezrina berkata...

aanie-aah dulu masa kecik adam teruk jugakkan annie?tapi makin besar makin ilang.harap pah nie sofia ilang terus penyakit2

wan nurul hezrina berkata...

nza-tq kak.

Kazman & Sue berkata...

moga sofia cepat sembuh.... kalau duduk tingkat tinggi2x ni sama la macam kami... rumah cepat berabuk kalau tak tutup tingkap...

Muhammad Saiazuan Norhalik berkata...

1st time zuan dgr eczema ni sbrnya... so tak brapa tau sgt pasal dia.. insyaAllah akan amalkn tips yg diberi untuk mengelakkan dr terkena

thanks :D

dela berkata...

ala.. ciannya.. truk jgak ye... byk pantang larang nk kena ikut... TQ kongsi info

zati embong berkata...

kesian sofia..bnyak bnda nak kena jaga..

Citarasa Rinduan berkata...

terima kasih berkongsi ya hezrina..
ayu pun perlu ada pengetahuan ttg sakit ini..

kasihannya sofia, moga cepat sembuh ya nak

Juliet_iRa~" berkata...

kesiannya sofea...

mesti mcm pedih kan bila keluar air tu..

habuk pon punca gak ea kak..

Ummu Muhammad berkata...

dahlah putih..kene ni merahlah die...Allah nak bagi mummy pahala lebih tu asbab sofea.. ;)

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ berkata...

my alya tecit2 dlu kena gak..
haah, faktor persekitaran maybe..
cuak gak, maklumla msh baby..
abes merah2.. nk handle die pun sket nyer pyh, bimbang pedih plak die.. hhuhu

moga2 eczema cpt ilang..
sementara waktu aje tu..
sabau yer.. =)

Ayen... berkata...

anak sy eczema gak tp x kena kat bahagian lipat2 tu.dia kena kat bahagian peha,betis,tangan gitu je tp memang rumit ckitlaa nak jaga kan.sy slalu sapu krim yg beli kat pakar kulit,harganya rm40.namanya aduuhhhh lupalaa plk,hehe...memang ok krim tu.bab makan lg kena hati2 sbb mcm sblm ni kakak dia penah suap telur nasi lemak,x smpai 5 minit trus dia menggaru satu badan sebab naik merah2...

ShimaSalleh berkata...

Bleh ke blog kak Farah... satu keluarga ekzema.

http://krupkrup.blogspot.com/2011/11/moogoo-moove-away-eczema.html

Nida berkata...

Kak Nida pernah jadi babysitter yg ada ekzema..

Paling penting takleh makan/minum yang berasaskan soya, sos, kicap, coklat....

RoslanPutra berkata...

dugaan... semoga cepat sembuh... kesian sofia...

EDtv berkata...

Kesiannya anak mummy kena eczema.. Turut bersimpati. Dulu ED pernah kerja di farmasi & kos perubatan eczema mahal juga.. Kena pakai barang2 sebamed yg mahal. Huhu..

IntaNBerliaN berkata...

Ya Allah Ya Tuhan ku.. sampai macam tu pelipat kaki sofia... teruknya ekzema sofia... mmg cerewetkan nak jg org yg ada ekzema ni..

mcm alisha ni, doc kat klinik panel hubby ckp ekzema tp yg dkt checkup bulanan tu ckp bkn ekzema.. xtau la mana satu.. tp alhamdulillah alisha xteruk cam sofia..

sian sofia..

anisalya berkata...

ala kesiannya dia. kawan saya kene eczema jgk. anak dia pun kena. tapi dah okay sikit dah katanya.

wan nurul hezrina berkata...

kazman-tulah tingkap n pintu kena selalu tutup tapi mesti rasa lemas.huhu..tapi kalau buka abuk tak hingat

wan nurul hezrina berkata...

zuan-tulah kalau bleh elak..elak jerlahkan..

wan nurul hezrina berkata...

dela-tuh baru tang pelipat tangan2..belum bawah leher bagai.mmg kesian n tak sampai ati nengok

wan nurul hezrina berkata...

zati-aahlah jat.mmg remeh cket nak2 kalau tak jaga datanglah balik merah2 tuh..aduyai.sabo sabo

wan nurul hezrina berkata...

kak ayu CR-ok kak.kita sharing2 yea.manalah tau akakpun dapat info lebih lagi bleh kita sharing maring=)

akak ada eczemaker??

wan nurul hezrina berkata...

juliet-kalau kuar air2 bisatuh mmglah gatai yang amat.tulah mmg habukpun salah satu puncanya

wan nurul hezrina berkata...

ummu muhammad-alhamdulillah dapat pahala lebih..tapi bila dia sakit mmg kita sedih,bukan tak mampu tapi tak mampu nak hadap muka dia dalam kesakitan.kan bagus kalau kita jer sakit..dia sihat2 aja..tapi takpelah selagi bleh usaha kita usaha=)

wan nurul hezrina berkata...

leliy ummi alya-tulah harap2 sementara.tapi la nie pulih dah=)tapi bab2 faktor di atas tetap maintain jaga

wan nurul hezrina berkata...

ayen-betul kata awak tuh..mmg telur,n makanan laut nie pantang sungguhlah..ayam pun...cuma ikan jer bleh n ada beberapa spesis ikan yang tak boleh..

so mmg setuju sangat faktor makanan punca eczema

wan nurul hezrina berkata...

shima-harusss aku terjah!TQ TAU BG LINK

wan nurul hezrina berkata...

nida-wah akak pernah ada pengalaman ek?nnt leh lah kongsi2..kak blog akak yang blogspot tuh mmg tak guna dah ek..yang .com payahlah nurul nak buka.huhu

wan nurul hezrina berkata...

roslan-tulah.harap2 Allah lindungi dia dari pnyakit nie..

wan nurul hezrina berkata...

ed-tulah ead..mmg mahai kalau tang penjagaan semua uh..nak wat cmner.hadap jerlah.huhuhu

wan nurul hezrina berkata...

ib-mungkin alisya kena alahan biasa jer.mcm sofia mmg awal2 doc dah mention eczema=(

wan nurul hezrina berkata...

anisalya-takperlah..harap penyakit nie pergi tak kembali secepat yang mungkin

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Anak akak gn sabun oilatum, sesuai utk kulit sensitif ni...

Myra Jay berkata...

Bukan setakat baby kena ekzema, kekadang kita yg dah besaq ni pun kena rasa gatal & tak selesa kan

wan nurul hezrina berkata...

melati-woo oilatum?kat farmasi ada ek jual??k nnt nurul carik

wan nurul hezrina berkata...

mj-betul tuh mj.kalau budak2 memang kesiankan?

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

skang ni ezcema sofia mcm mn nurul...dh ok blom

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Mummy Hezrina | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in