kisah pengorbanan di hari raya korban

Assalammualaikum

Tak tahu mana harus dimulakan cerita..
Yang paling penting ianya membawa 1000 kenangan buat mummy sekeluarga..

Bermula pada 24hb oktober 2012 (Rabu) abah di minta untuk tukar tapak dialisis di tangan sebab tapak lama sudah tidak berfungsi..appoiment di HKL.So pagi abah datang dan tido di shah alam rumah adik mummy yang num 3..esoknya awal pagi ke HKL..25hb oktober 2012 (khamis) abah operate tukar tapak.mummy ngan hubby cuti temankan abah..Sungguh mencabar menunggu dengan 2 orang puteri (merah dan sofia)..sungguh lasak umpama boboi.Padahal gugurl.huhu.Hampir 4 jam abah di operate.Alhamdulillah selesai bedah abah tak alami apa2 pendarahan,dan dibenarkan pulang.Syukur Ya Allah..So kamipun pulang.

Dalam kepenatan tgk jam dah hampir jam 4 petang.nasib baik sempat bersolat di hospital.puas pusing2 mencari tempat bersolat yang terdekat.berjalan kaki sahaja bersama anak2 dan suami.tak naik kereta sebab susah nak cari parking di HKL dekat dengan bilik bedah abah..So selesai semua kami bertolak.Hajat dihati nak terus pulang ke Melaka.Tapi perut terasa sangatlah lapar so berhenti makan di kampung baru..merah dengan sofia dah buat hal.mungkin kepenatan.kesian budak2.merah dah tertido dah sekejap dan dikejutkan mummy untuk singgah makan.So agak bad mood disitu.Merah bangun dengan merengek2 sambil bawak sekali botol 12oz jenama MAM nyer..Sudah makan dengan seleranya kamipun berangkat..Jam sudah menunjukkan angka 4.30petang.

Kami pun bertolak balik ke Melaka.Sampai jer di persimpangan masuk ke putrajaya terus bau sesuatu.Tetiba merah berdiri tegak.Rupanya dia sudah poo poo..semerbak bau dalam keta..huhu..So hubby terus kata singgah Putrajaya dulu sebab jam pun dah 6.30petang setelah menghadap jem di KL.Abahpun kelihatan agak tak sihat..so kami decide alik dulu kejap berehat dan bergerak semula selepas magrib..lagipun terpaksa juga alik umah sebab botol MAM merah tertinggal di kedai makan kampung baru..huhu (beru jer beli botol2..putingpun baru beli.sadis).So terpaksa singgah rumah semula.Nasib baik ada botol extra n puting extra..masa beli aritu beli 2..huh!

Lepas solat asar dirumah jam 6.45petang,kamipun lepak2 di rumah sambil menunggu lepas magrib.lepas solat magrib kami terus bertolak ke Melaka.Kesian anak2 mummy kepenatan dan kesian jugak dengan abah..Sampai Melaka jam menunjukkan ke angka 11.30malam!!mmg kami hadap jem..aduss mmg kesian ngan abah dan anak2.fenatttt..

26hb Oktober 2012 (Jumaat),harini dah Aidiladha..tetiba abah kata nak g rumah kakak dia di Muar johor.So mummypun boleh singgah rumah sahabat baik mummy di muar juga..di sungai mati..So agak risau nak bawak abah tapi abah kata dia ok jer dan nak jumpa sangat2 dengan kakak dia.Alhamdulillah dapat juga jumpa sahabat mummy yang ku rindu bangat itu..



Kami memang rapat sedari belajar di UITM lagi=) yang seronoknya anak sulung dan anak ke2 kami sebaya sebab 2 kali kami berjemaah mengandung dan melahirkan bersama-sama..hikhik.Tapi mummy Awal dari dia=)So mummy belikan Lori 2 bijik (mainan) khas untuk Aqil anak sulung Shima..Punyalah dia suka main loriii..hehehe.Eh sebelum lupa SHIMA juga ada BLOG..


Silakan terjah kay..Dan pada geng GSF esp silalah follow n kenal ngan sahabat mummy nie.hehehe..Lepas g umah shima baru g umah kakak abah di Parit Yusof,Muar Johor.Lepas solat magrib kamipun berangkat balik Melaka semula.Risau kesihatan abah sbb boleh plak berjalan2.Tapi dia mcm ok..On D Way balik dalam jam8.00malam mcm2 angah (adik mummy) call kata ada tanda darah keluar..alamak dah lah kami guna keta dia g jenjalan..huhu so apalagi hubby mcm pemandu F1 memandu pulang ke rumah..last2 kami sampai dalam jam 9.30malam mcm tuh..sib adik dah mkn dan minum milo untuk tenaga dia melahirkan...alahai..bermulalah detik cemas kami..

27hb oktober 2012 (Sabtu) abah kena wat dialisis jam 11.30am mcm biasa di klinik swasta yang selalu dia buat..(tapi abah ada pencen so JPA yang bayarkan=).
pastu jam 1.00petang kami dapat call dr pihak dialisis sinar katanya abah pengsan selepas selesai dialisis..terkejut beruk..ambulan dah hantar abah ke emergency ward..dan terus dimasukkan di unit rawatan rapi di Hospital Besar Melaka.Menangis2 kami berangkat ke Hsptl..setelah barang2 kami siapkan dan budak2 pun dah sedia so kami g hsptl.Jam 1.30pm kami sampai.Menangis mummy masuk icu sbb abah tak sedarkan diri,wayar penuh di badan dan pakai oksigen..Jumpa doc tanya rupanya abah ada paru2 berair!!terus lajujer airmata..mama pula jgn cakat..sungguh sedih dan takut..

Berselang seli rasa gusar dihati memikirkan 2 orang bertarung nyawa..Adik mummy pula masih belum melahirkan..kira2 lebih 12jam dah daripada jam 8.00malam tadi adik sakit sampai jam 8.00paginie belum lagi baby keluar..skang dah jam 4.00petang..dah 20jam masih belum keluar..kalau tak kuar jugak tolak ke operat room..alahai makin bertambah2 risau dibuatnya..Abah pula masih di dalam icu tiada perubahan dan belum sedar..kata doctor nie masa kritikal abah.dia try keluarkan air dalam paru2 dengan sehabis baik.kalau dalam masa 24jam tak sedar agak risau disitu..Tak putus2 doa kami untuk 2 insan yang amat kami sayang ini..hanya Allah sahaja yang tahu apa yang kami rasa..anak2 mummy tetap maintain lasakkkk!huh sungguh penat g hsptl bawak anak2..bahaya lagi sbb hsptl byk yang sakit takut anak2 berjangkit pula.tapi hanya bermain2 di luar sbb budak2 tak dibenarkan masuk dalam ward!


Alhamdulillah jam 6.30petang jaja (adik num 2)selamat melahirkan baby boy seberat 3.20kilo dengan normal..alhamdulillah..Tapi sebaik keluar baby tak menangis dan dimasukkan ke nicu untuk emergency kes..lepas bagi oksigen gas baru menangis..doc pediatrik yang turun tgk baby..alahai sbb lemas tersangkut dalam rahim lama sangat kot..

Lepas tuh hubby mummy handar mummy dan anak2 pulang sbb keletihan.hubby dan mama tunggu abah di hsopital..Tapi abah masih tak sedar lagi..Mummy kat umah tak senang duduk..Orang lain dok bz korban lembu tapi keluarga kami berkorban segala perasaan saat ini..Semoga Allah melindungi mereka..

28hb oktober 2012 (ahad) abah dah sedar..lhamdulillah Ya Allah..lega tapi masih di icu lagi..mummy tak sedap hati nak balik Putrajaya.So mummy cuti sehari lagi esoknya.So kondisi abah semakin elok tapi masih dalam pemerhatian.Abah sepatutnya tak dibenarkan pulang tapi disebabkan jadual dialisis dia di sinar dia boleh pulang ke rumah hari isnin..Tapi kalau ada yang emergency akan dibawa semula ke hsptl besar..Abah kena paru2 berair sebab minum terlalu banyak air..lepasnie kena jaga sebab abah mudah diserang semput..tahap penafasannya di bawah 100,tak cukup oksigen sedangkan nak buat dialisis oksigen kena 100 dan ke atas..so agak membimbangkan..

29hb Oktober 2012 (isnin),mummy kami alik Putrajaya sbb dah bekerja esoknya..jam 2.00 selepas melawatadik kami pulang ke rumah.tapi sebelum pulang mummy belikan Breast Pump dan sedikit alatan baby,serta vitamin shaklee utk adik mummy sbb dia tak sempat nak sediakan semuanya..nnt review BREAST PUMP akan mummy buat di entry lain..

Mcm tulah cerita raya kami yang penuh dengan debaran dan kecemasan..Hari raya korban ini mmg penuh dengan pengorbanan..mcm mana nak hadap saat2 kecemasan mcmnie?mcm mana nak hadapi kehilangan org2 yang tersayang..semuanya hanya kuasa Doa menentukan..Allah maha berkuasa dalam perancangannya..Apa yang berlaku di hadapan kita tidak ketahui..Alhamdulillah semuanya selamat..FUHHH nie entry daku paling PANJANG dan kan ku kenang SAMPAI BILA-BILA..

32 sumpah ako sayang korang:

Mrs Velentine berkata...

kak dulu MV keja kat Tangkak..bos MV tinggal kat sungai mati..& muar pula kiranya tmpt shoping hujung minggu..hehe

jaakechik berkata...

dasyat sungguh1 macam2 yg berlaku.... kesian abah... sedangkan masa mula2 tu elok jer kan.. ada paru2 berair rupanya... btw, hope segalanya bertmbah baik yer... jaa doakan... amin...

Unknown berkata...

Allahuakbar! teruk juga abah ye... Masa nak balik dr rumah aku tu, abah mmg mcm nak peluk aku tau. Tapi dia cuma peluk afiq aje. Aku usap2 blkg bdn dia.. sayu pulak aku...
Nak kena pantau selalu keadaan abah tu. Lama jugak jaja sakit ye..
ko pun jaga kesihatan jugak ye Wan.

Unknown berkata...

Banyakkan bersabar ye kak. Dugaan dari tuhan tu.

Cho Zila berkata...

memang banyak peristiwa dan ceritanyer ha... itulah makna pengorbanan... semoga semuanya baik2 jerkan...

faraherda.razalan berkata...

Fuh! Saspen, mendebar. Syukur semuanya selamat dan Allah permudahkan segala urusan. Aduhai...mcm sy lak yg ade di situasi awak.

::NureeN:: berkata...

panjang crita...
alhamdulillah, tahniah buat adik no 2 mummy.. :)

are_lin@yu berkata...

byk ksah rya akak..semoga semuanya di permudahkan ;-)..eh mkn vit shaklee jgk eh..hehe

Nyue berkata...

mmg panjang....sepanjang perjalanan yg dilalui...hahahhaha...nyue suka ayat "Apa yang berlaku di hadapan kita tidak ketahui.." setuju sgt2....

Unknown berkata...

giler panjang la nurul...kes xde keje ni taip pjg2 gini...hihi...owh, kisahnye...penoh dgn suka duka...so abah nurul camne sekrg?

Chic Na berkata...

panjangnya cerita. Alhamdulillah akhirnya semua selamat. mau kelam kabut kan bila mcm2 terjadi dalam satu masa. :)

Dr K berkata...

panjang betul kembara ka..dari HKL ke Kg Baru ke Putrajaya ke Melaka ke Muar !..hihihih...

Tahniah dapat anak buah baru

Tie HT berkata...

as salam

semuga ayah awk diberi kesihatan yang baik...aamiin..oh, dapat sorang lagi kawan utk diterjah :)

Miss N™ berkata...

Alhamdulillah.. semuanya selamat..!
sudah tentulah raja korban tahun ni mummy xdapat lupakan..

kejadian berlaku serentak..!

dya nasir berkata...

byknya dugaan.. sabar ye kak

aanie berkata...

rasanya hkl ada masjid kan?

mmg suspen bila abah tetiba pengsan kan....tp syukur la dah beransur baik...

org sakit buah pinggang mmg x blh minum byk air ek?

9n0L4 berkata...

moge Allah beri lagi nikmat kesihatan pada abah. kirim peluk cium utk baby tuuu. :)

kinara kinatara berkata...

allhamdulillah ayah akak dah sembuh..

kina doakan yang terbaik untuk akak dan keluarga...:)


p/s..muka adik akak macam familier...


kina orang pahang kak:)

Nurul Says berkata...

ololo comelnye tahniah..dan semoga abah cepat-cepat sihat

insan_marhaen berkata...

Alhamdulillah..semua nya selamat...

memang saat2 yang mencemaskan....

Liyana Anuar berkata...

Alhamdulillah semua dah ok..harape semua family akak sentiasa dalam kesihatan yang baik~ :)

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

cemas,bedebor semua ada kan..Alhamdulillah semuanya dipermudahkan

Unknown berkata...

berturut-turut..huhu...sabar ye kak :)
Allah duga akak sekeluarga tapi at the same time,semua dpt sesuatu yg menggembirakan..kehadiran baby tu :)

psst~akak pown termasuk dlm bloglist november sy..hehe

mummyrinazone beauty berkata...

@jaakechik

amin jaa..tq doakan..skang abah mcm 2lah jugak selalu jer semput2..skang nie nak carik pemakanan sunnah yang sihat jer tuk dia

mummyrinazone beauty berkata...

@ShimaSalleh

aah memang kena pantau abah2 bila2 kena serang semula..aah lama gila jaja sakit..kesian dia

mummyrinazone beauty berkata...

@Mieya Atieratulah dugaan Allah tak siapa menduga bila dan bagaimana

Unknown berkata...

Ako curik gambo tau mau tepek kat mukabuku aku hikhik

Si Matatajam berkata...

Moga Nurul dan family sentiasa tabah..panjangnya entry hari2 penting bulan Oktober tu yek..

Nik berkata...

mcm2 berlaku. tapi Alhamdulillah la kan.. semuanya selamat..mertua nik pun kena dialisis gak.dpt bantuan baitulmal :)

kayyana berkata...

tahniah jaja.. sabar ek nurul.. ni semua dugaan.. aku pun riso.. ape2 rogerlah ek perkembangan wang halim

IntaNBerliaN berkata...

Ya Allah... sy yg baca entry ni pun dpt rskan camne keadaan nurul ms tu.. mcm2 dugan... mmg sgt2 susah hati kn... alhamdulilah jugak adk nurul dh slmt bersalin...

Cik Ai berkata...

oh pnjg kisahnya ye..adik nurul ada jugak iras2 nurul tp yg bongsu tu mcm lain skit he.hehehe

tahniah tuk adik nurul jaja tu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Mummy Hezrina | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in