Kemas Kebun yang sekangkang kera..



Tak habis lagi cerita hari tuh..
alik raya cina mmg tak kemana2 pun cumanya enjoy kemas-kemas kawasan rumah=)



Cuba tengok pokok belah kanan sekalituh..arwah abah rajin trim pokok2=)tgk 2 bulan dia tiada pokok mula nak bercabang2..Sebenarnya banyak pokok menjalar juga so kalau tak di potong semakin liar jalarnya2..




Pokok yang kiri tuh pokok buah markisa..Masa arwah ada mama tanya 'bang bila nak berbuah?"masa tuh sebulan sebelum meninggal.abah jawab belum masanya lagi..tup2 bila abah tiada lebat n banyak buah tumbuh..dah tiba masa tumbuh agaknya..


nielah gambar buah markisa tapi belum masak sepenuhnya lagi=)nnt dah masak bleh ngappp masuk mulut=)






Nie jalan ke belakang rumah..Ayam itek n mini zoo belakang rumah
semuanya dah tiada.itek kami buat kenduri tahlil arwah bah..dan angsa,ayam belanda,ayam api2 semua kami jual sbb mama tak larat nak jaga..so tinggal tanaman sahaja.Lagipun belakang rumah bahaya kadang ada ular n monyet yang liar..So takut nanti mama cedera..

Selama 2 bulan lebih pokok2 tak dicantas n dibaja..Sebenarnya arwah abah dah sakit start 2 bulan sebelum meninggal.So hitung2 dah 5 bulan pokok2 semua tak di bersihkan betul2.tapi 2 bulan sebelum meninggal adalah dia usahakan juga trim pokok2 sikit2..


So mummy,mama n hubby pakat2 bersihkan sedaya mungkin kawasan rumah biar pokok2 semua segar bugar=)




Tengok budak2 nak bagi tak main jauh2 bila mak pak wat kerja so mamatok diaorg beli kolam tuh.hari-haripun mandi.Yang besar sorang lagi tuh adik bongsu mummy..Sila abaikan kenapa dia ada dalam tuh..hahahaha






So hasilnya bila dah dikemas-kemas...Walaupun penant tapi puas hati..Taringat masa arwah ada dulu kami sama2 riadah depan rumah jer.Hobi dia mmg sedap mata memandang n tenang sungguh..hehehe

Lepas habis jer rumah kena terus g mandi sbb dah gatal2 seluruh badan..Lupa lak nak snap gambar kat depan jalan ada sedikit tanah.abah tanam kelapa n tebu..hanya rumah kami ada kelapa n tebu di taman bukit rambai..hehehe



25 sumpah ako sayang korang:

syawalsimpsons berkata...

bestnyer..sue tak da kampung..menumpang kampung en asbeen je la

syawalsimpsons berkata...

bestnyer..sue tak da kampung..menumpang kampung en asbeen je la

mama aryan berkata...

macam arwah mak ngan ayah akak jugak,suka tanam pokok bungan & buah,tp sekarang dah xde lg sbb takde sapa nak jaga,kami bg jiran je

intanfirdaus247 berkata...

salam yun...apa khabar? sronok tgk rumah yang ada pokok2 ni..rajin arwah abah tanam pokok2 kan..memang masa arwah ayah kak intan ada, laman umah bersih ja..hari2 dia jaga dan trim mana2 pokok yang terlebih sudah....dah x arwah x ada..semua menjalar je..:(

CeqGu berkata...

wahh mcm2 ada :)

Deqla manjew berkata...

syoknye tgk kampung nurul.. tamanan smua cantik2..tersusun atur.. jaga elok2 eh.. alahaii best lak tgk depa mandi tu..hahaha.. mcm nk join jugak. :p

Solehah Shamsuddin berkata...

luas juga ye kawasan rumah ni. siap boleh buat mini zoo lgi tu. tp syg, sumenye kna jual...

Mrs Velentine berkata...

cantiknya kebun..banyak bunga...binatang ternakan pun banyak..rajin arwah ayah akak dulu...al-fatihah buat arwah

Etuza Ezawarna berkata...

wow! mengalakan bunga di laman etuza ni hehehe...

Ratu Hatiku berkata...

Bestnya...
Ooo...tu ker pokok markisa...

are_lin@yu berkata...

wahh kemas eh akak kemas..hihi..suka tgk sejuk ja

Chic Na berkata...

kemas jgn tak kemas. hehe.. macam2 ada kat rumah arwah abah nurul. rajin dia. :)

LiLy @ MaMaQiStInA berkata...

Wah..cantiknye..penuh kehijauan..sejuk mata memandang..nampak tenang jer..

Cik Nur berkata...

Nur rasa tak layak panggil skangkang kera..sebab nur tgk kebun nurul ni besoo...

mcm umah nur ni layak le panggil skangkang kera..xde ruang langsung sempit...

menjadi buah markisa tu kan.. :)

jaakechik berkata...

rajin nya arwah ni berkebun yer... byk gak tanamannya siap ngn ternak itek bagai lagi tu... rajin betul dia..aklfatihah utk beliau. moga rohnya ditempatkan di kalangan org2 yg soleh..amin...

CheNamNam berkata...

wahhh bestnyer keliling umah penuh ngan pokok2..menghijau jerk nampak..memang patut korunk jaga sebaiknyer pon tinggalan arwah nie...segar kot mater tengok pokok hari2..

skang neh kebanyakkan umah mana nak ader tanah untuk menanam pokok bagai dahh..kalau ader pon rumah ratusan ribu ringgit lah..huhu..bertuah korunk tahuk.

buah markisa letak atas pavlova pon sodapp..:)

lelamaisara berkata...

ni bukan sekangkang kera ni nurul..besar je tgoknye..

Fieda Rafli berkata...

wah...nmpk best la..

Arina Shamsul berkata...

bestnya kalau rumah sendiri ada halaman yg besar .cita 2 mama skrg ni kalau ada rumah sendiri nanti nak buat taman2 dpn rumah....wahhh bestnya kan dear....hehehehe.

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

rajin arwah berkebun....menjadi pulak kan hasil yg ditanam tu..best tgk

9n0L4 berkata...

ni bkn sekangkang kera ni nurul. meriahhh. mesti sejuk je malam malam kan. :)

♥ Cmª shIemª ♥ berkata...

salam kak..
aaa...bestnya umah ade tanah walau sekangkang kera.. umah flat ni kiri kanan semua simen je...

seronok tau dpt bercucuk tanam & bela ayam itik ni..
sejuk mata memandang tgk pokok2 tu...

Cik Aini berkata...

rajinnya berkebun..

erkk..ai rasa ai pun akan berada kot dlm kolam tu dgn anak sedara kalo depa mandi.hahahahaha

nanieybarnieylurviey berkata...

sekangkang kera??? besor ni kak... uishh... mcm2 pokok ada... =)

IntaNBerliaN berkata...

wah dah kemas.. cantik dah ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Mummy Hezrina | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in