kenapa kita menyusu anak kita?



Kalu dulu mummy tak tahu menahupun tentang ape dia BREASTFEEDING nie tapi sejak mummy pasang niat dr preggy lagi bahawa nak sangat Bf fully merah..So sejurusjerk merah kuar mummy terus diajar oleh nurse di HSPTL PUTRAJAYA untuk terus BF kan merah sejam selepas dia kuar..

Memang memula kekok beb..hikhik n ada ketika mummy kata dalam hati...janganlah budaknie nanges takut nak amek..hikhik jahilnya padahal merah sentiasa perlukan nenen2..sib baiklah mummy bersalin di hospital rakan bayi...jadi mmg dr preggylagi dah tahulah cket2 ttg susu ibu TAPI masih ada gak persoalaan dalam HATI.
persoalan2 mavam nielah yang ada masa tuh...
  • Ade ke susu badan mummy nk bagi merahnie?
  • Cukupkah susu badan mummynie ini?
  • Camana nak mulakan breastfeed?
  • nak letak merah posisi kat mana masa BF?dia selesaker mummy pegang dia mcm nie?
  • Ade ke buku panduan/sumber rujukan yang cite in detail ttg BF?
  • Bukankah payah nak BF baby?
  • Bukankah lebih mudah kalau kite bagi Formula Milk pd baby?
  • Bolehkah wanita berkerjaya mcm mummynie BF merah hingga 2 tahun?
  • Betul ke mummy betul bertahan nak BF merahni..aduyai banyak tol persoalan??????
Haaa…yg tersebut di atas adalah persoalan-persoalan yg mungkin juga timbul di benak bakal-bakal ibu or ibu-ibu “sedia ada” tentang BF. Kalau x semua pun, mybe 1-2 soalan di atas pernah terlintas di fikiran kite kan?

Mummy disahkan preggy 6 bulan selepas kahwin..tak lah lama sangat hikhik tapi sepanjang preggy mummy langsung takdok pun terpikir ttg penyusuan susu ibu sehinggalah masa kandungan dekat2 7 bulan baru nurse kat putrajaya dedahkan ttg susu ibu..alhamdulilllah dr situ mummy pasang niat nak BF fully merah walaupun mummy tahu banyak tol persoalan mcm kat atas tak berjawablagi...

Kat bawah ni saya list kan KENAPA SAYA dan MUNGKIN JUGA ANDA PILIH UNTUK BREASTFEED ANAK SAYA/ANDA…. 
  1. Menyusukan anak dengan SUSU IBU adalah hukum yg telah disyariatkan dalam agama ISLAM itu sendiri…oleh itu, sebagai muslim/muslimah kite hendaklah melaksanakan dan menyokong apa yg telah disyariatkan oleh ALLAH swt ke atas kite hambaNye…walaubagaimanapun, dr perspektif Islam, menyusukan anak bukanlah WAJIB ttp sgtlah DIGALAKKAN selagi mana kite mampu dan penyusuan itu tdk memudaratkan si ibu..TETAPI, pls take note ye kwn2, memberikan makanan yg terbaik dan mendidik anak-anak adalah WAJIB!
  2. Susu Ibu adalah HAK anak kite..berikanlah HAK anak kite kepadanye..jangan sekali2 mengabaikan HAK anak kite yg telah ALLAH SWT tentukan…
  3.  Rasa sangat hepi bile anak kite memerlukan kite setiap hari dan menanti2 kepulangan kite pulang ke rumah…sampai2 je terus bergantung kat kite…menusuk ke dalam jiwa rasa kasih dan sayang di antara kite and anak kite…Setiap saat dan detik menyusukan bayi saya adalah saat dan detik yang sangat INDAH…tak boleh mummy gambarkan dgn kata2
  4. Penjimatan berganda..bleh tolong SUAMI kurangkan kos perbelanjaan rumah tangga..x payah spend/membazir beli susu formula untuk bayi kite…bukannye elok pon…susu ibu paling BAGUS and MARVELLOUS utk tumbesaran anak kite..dah ada yg PALING BAGUS kenapa perlu pilih yg TIDAK BERAPA BAGUS???????
  5. N walaupun bagi susu formula,kena tengok gak banyak segi ctohnya sesuaiker ngan umur dia,takut ciritke,sembelitker,alahan ker..kalau alahan..mak aii kena minum susu jenis soya yang minta maaf yer kengkawan cakap memang mahai....
    5. senang malam2 tak payah bangun buat susu..penat ooo..dengan mata yang kelabu nak kena buat susu formula..kalau susu badan sumbatjer bila2 masa merah nak..anytime my dear..mata pejampun takper..takyah bangun..
     
K lebih kurang mcmnielah alasan mummy..ekceli banyak taw sebenarnya alasan kenapa pilih susu ibu..Tapi tak dan maso nak cakaplah...nie antara alasan yang besarlah pada mummy..=)

2 sumpah ako sayang korang:

9n0L4 berkata...

ni ke first entry? huhu saje godek. pjg tapi byk info. :)

Abang Karu berkata...

susu ibu mmg baik untuk anak2 :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Mummy Hezrina | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in