Tatacara/protokol utk tingkatkan pengeluaran susu Badan


Hye mommies2 semua..ngah nyusukan anak ke2?bagus2 teruskan..topik kita harinie ttg susu badan,adalah protokol utk meningkatkan susu badan yang baby cumil2 kiter amik..
percayalah ramai jugak mommies yang adaketika tuh diuji dengan pengeluaran susu badan yang sedikit.mungkin keadaan masa tuh mcm bz ker,stress ker jadi susu bada effect jugaklah..n bila kuar ciput mulalah emak2nie gabra(menggelabah)n panik..
pastuh mulalah nak makan pil tuh makan pil nih utuk mengelakkan mslah susu sikit.skang nie plak banyak MILK BOOSTER/PIL HORMON  yang ada kat pasaran...so mommies semua dinasihatkan bertenang yer..Relex2

diingatkan pada entri sebelumnie mommies yang BF kena relex sb akan effect susu badan kalau kita stress.so tarik nafas dalam2 n relex kay.teruskan mengosongkan payudara ngan isapan baby!dan mengepam kalau baby tak isap sb pd entri yang lepas dah ditunjukkan mcm mana pengeluaran susu berlaku..bila breast kosong so lagi effective susu akan diisi semula..ada paham=)n bila tak kosong n tak pump badan akan antar isyarat ke otak yang baby tak perlukan susu yang banyak.

dalam artikel harlindahalim yang mummy bleh sharing ngan mummy2 semua rupanya pengeluaran susunie ada protokolnya.n kena ikut step by step utk meningkatkannya..so dun jump jump ikut dr a sampai z..jom tgk aper protokolnya.
''
''
''
Get the best latch possible
Yang pertama kena pastikan lekapan dah hisapan yang betul utk pastikan baby btul2 berjaya mengosongkan breast ibu.. Sila refer SINI untuk further info. 

Know how to know the baby is getting milk.
Dah setel bahagian latching/lekapan yg BETUL, check this out plak. Kite kene make sure bile baby nyusu, die betul-betul MENYUSU dan bukan semata-mata MENYONYOT! Menyusu means die mendapat susu dari breast kite, while menyonyot is dia hanya menghisap tapi tak dapat susu pon dari kite. Sian baby taw…CARA nak tau whether our baby menyusu dan bukan menyonyot adalah dengan memerhatikan bayi kite punye dagu. Pd permulaan kite akan perasan yg baby kite akan suck laju2 untuk stimulate susu keluar dr breast. After a while kite perhatikan baby kite akan menyusu slowly and deeply..die akan pause semasa menelan susu. Tengok tang dagu die…time die menelan die punye dagu akan drop ke bawah sket….Nak senang faham, juz imagine time kite sedut air dari straw. Dagu kite akan drop ke bawah sket kan time menyedut tu…Haa….senang je kan? =) INGAT kata-kata hikmat nih –> “A baby who does this type of sucking (with the pause) for twenty minutes straight might not even take the second side. A baby who nibbles (doesn’t drink) for 20 hours will come off the breast hungry”.

Breast compression
Bile baby dah menyusu dan still menyonyot, gunakan teknik breast compression untuk meningkatkan pengaliran susu kepada bayi.Bila kita merasakan ada let down reflex tapi mata mengantuk nak2 masa malam nak tidolah,baby pun isap main2 so kita tekan sikit dengan c hold kat breast untuk melancarkan pengeluaran susu. Bleh refer sini untuk maklumat lanjut ya –> Breast Compression.

Tukar2 side breast. 
Apabila baby tidak lagi menyusu tetapi masih di breast even kite dah buat teknik breast compression tadi, tukar la plak ke breast yg satu lagi. Tukar-tukarkan breast and repeat the process sehinggalah bayi kite kenyang dan mendapat susu yg mencukupi.

Try fenugreek and blessed thistle. 
Kedua-dua herbs ni terbukti untuk increase milk supply dan melancarkan pengeluaran susu badan. Tambah-tambah kalau makan dua-dua sekali harung. Meeemmmang memberangsangkan! =) 
*tapi nie tak semua serasi ngan mommies semua..mcm mummy sendiri tak pernah amek.yang biasa halba yang direndam ngan air suam n minum airnya.fenugreek ada kandungan halba..so ini suggestion dr harlinda halim..

Nurse while lying down. 
Pada waktu malam apabila bayi lebih gemar menyusu dengan lebih lama, susukan baby dengan posisi baring. Kita pon bleh tidur sekali time tu. Dapat berehat sama-sama. lebih relax dan selesa. So, pada sesape yg masih belum cuba dan pandai teknik nyusu sambil baring, belajar2 lah ye…Sangat best! Bleh refer  SINI untuk more infos…

Lactation aid. Dapatkan advise dari Kaunselor Laktasi untuk mendapatkan panduan sebenar samada anda betul-betul memerlukan lactation aid atau tidak. In case memang memerlukan, pilih lah aid yang digunakan di breast anda macam SNS. But please remember, supplement only after steps 3 and 4 above and the baby has nursed on at least both sides. Kenapa lebih baik untuk gunakan lactation aid  instead of guna cara lain seperti memberi susu kepada bayi dengan menggunakan srynge, cawan atau jari? Ni ha jawabannye….

Babies learn to breastfeed by breastfeeding
Mothers learn to breastfeed by breastfeeding
The baby continues to get your milk
The baby won’t reject the breast

There is more to breastfeeding than the breastmilk
Introduce solids. 
Bagi baby yg dah berusia 6-bulan dan jika anda merasakan susu sikit and tak cukup untuk baby, jangan terus mengambil keputusan untuk topup susu formula ya… Anda dah bleh start bagi baby anda makan solid food seperti puree buah, bubur dan ape2 sahaja makanan PERMULAAN untuk baby anda. Jangan bagi makan ada baby kalau baby belum reach 6-months ya…make sure anda EXCLUSIVE BF baby hingga 6-bulan dan baru intro solid. Solids should normally be started when the baby is showing interest in eating solids (usually around six months of age). 
jangan start awal tau..ada yang dah start seawal 4 bulan..cian baby blum ciaplagi tali perut dia nak terima makanan...

Hormone pills (Progestron-only-pills). 
If betul-betul dah tak bleh nak wat ape lagi dan anda SUDAH BUAT SEMUA perkara di atas dan hasilnya tidak seperti yg diharapkan, maka boleh lah buat keputusan untuk amik Domperidone atau lain2 pil seperti maxalon etc etc. Tapi dapatkan nasihat atau perskripsi doctor terlebih dahulu ya…Sebab drug nie ade side effects…so kene berhati-hati if nak consume.

Okay…jika and menghadapi masalah susu merudum, dun forget to follow these protocol from No. 1 first…jangan jump-jump!!!

Source from: www.kellymom.com

1 sumpah ako sayang korang:

9n0L4 berkata...

byk sungguh info bf kat blog nurul ni. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © Mummy Hezrina | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in